Bedre hukommelse af mindmaps

Step: 9 / 11

På nuværende tidspunkt har du allerede lært en masse teknikker om, hvordan du med mindmapping og ved at bruge både din venstre og højre hjernehalvdel, kan blive mere kreativ, tage bedre noter og huske mere effektivt.

Til at supplere den viden gennemgås her fire essentielle punkter for, hvordan hukommelsen kan styrkes, ikke mindst i forhold til, når du mindmapper og skal huske mindmappet:

  • Gentagelse:
    • Verdens ældste huskeøvelse, gentagelse. Ved at gentage ting, giver du din hjerne mulighed for at se, høre og læse ordet, farven og symbolet flere gange. Gentagelse er ikke den eneste husketeknik, men den virker. Et godt første skridt til at huske dit mindmap og dets indhold er at gennemgå det med dig selv flere gange. Sikre dig at du kan alle nøgleordene som dine linjer fører ud til. Sikre dig at du kan alle sub-nøgleordene. Og gentag så indtil mindmappet sidder fast.
  • Sammenhæng/Association:
    • Læs et nøgleord op fra mindmappet, et efter et. Tænk for dig selv, hvornår har du tidligere arbejdet med dette nøgleord. Hvis det for eksempel er cykel, hvornår kørte du så første gang på cykel? Se i billeder for dig hvordan du besteg din første cykel og fandt balance. For hvert nøgleord i mindmappet bør du gøre dette. Du kan eventuelt også, med udgangspunkt i de billeder nøgleordet bringer frem hos dig, tegne et symbol ved nøgleordet, som minder dig om den sammenhæng/association du lige har tænkt på.
  • Tillæg følelser:
    • Nøgleord fremkalder følelser hos dig sidder bedre fast og du husker dem hurtigere. Derfor kan du, i din gentagelse af mindmappet, ligge mærke til, hvilke følelser der fremkommer når du tænker på dit nøgleord. I eksemplet med cyklen kunne det måske være følelsen af solen der skinner på dit ansigt, fordi du lærte at køre cykel på en varm sommerdag. Det kunne også væreglæden ved at se dine forældre stolt observere, at deres barn nu selv kunne holde balancen på cyklen. Der er mange muligheder for at tillægge dit mindmap og dine nøgleord følelser, og efterhånden som du gør det vil du opdage, hvordan du, lidt efter lidt, bliver bedre og bedre til at huske.
  • Brug dine sanser:
    • Jo flere sanser du kan sætte i sammenhæng med dine nøgleord, des bedre vil du huske. Hvis du for eksempel kan se en cykel for dig, så kan du måske også høre den for dig eller mærke dens styr i din hånd imens du kører på den. Læs mere omkring dine seks forskellige sanser; Lugtesansen, Smagssansen, Høresansen, Synssansen, Følesansen, Balancesansen og muskel sansen hèr. Sæt disse i spil og bliv bedre til at huske dine mindmaps.

Disse teknikker kan findes i en uddybbet version af Joyce Wykoff under Mindmap Bøger (en bog som kraftigt kan anbefales).

Du kan også finde flere gode teknikker til at træne din hjerne på DR’s hjemmeside her.

Step: 10/11 – Øvelse 3 – Lav et komplet mindmap


VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mød to Mindmap forfattere i dette interview - February 3, 2012

    […] Bedre hukommelse af mindmaps […]

Leave a Reply